fredag den 10. september 2010

Eftersøgning af rådyr

I dag har jeg været på en lidt special opgave. Et rådyr havde fået adgang til en indhegning, hvor der var plantet en del træer. Manden som havde området, var ikke interessert i at dyret skulle forblive i indhegningen, da den på sigt ville ødelægge træerne. Området var på 7 tdl. land. Jeg havde taget både Zanto og Cody med derud samt en veninde der skulle filme eftersøgningen. Men desværre var det regnvejr, så fotoapparatet blev i bilen. Jeg havde en plan om, at Zanto skulle lave en eftersøgning i området, og dukkede dyret op, ville jeg prøve at få hundene til at hyrde dyret ned mod de åbne låger.
Her på billedet kan man se næsten hele området. På toppen var der et mindre skovareal, og jeg startede på den anden side af denne skov. Min veninde stod ved toppen, og hold udkig, mens manden stod i bunden af området, og havde udsigt til stort set hele området.
I Zantos andet udslag var der gevinst. Rådyret løb ud af skovarealet og ned ad bakken og ud langs hegnet, hvor den prøvede at komme igennem. Jeg kaldte på Zanto og derefter søgte han i området efter træerne. Rådyret var som sunket i jorden. Zanto eftersøgte i ca. 1 time med små pauser. Derefter tog vi en kaffepause og Zanto kunne slappe af i en halv times tid. Derefter tog vi fat på opgaven igen. Vi vidste den var i området. Men den havde helt sikkert trykket sig ned et eller andet sted. Og hvis jeg får jeg sendt hunden på den forkerte side af, hvor dyret ligger, kan han ikke få fært. Endnu 45 minutter med eftersøgning. Så kunne Zanto ikke mere. Men vi har ikke opgivet. Jeg har aftalt med manden, at vi kommer igen i næste uge. Men så må vi have lidt flere obsavatørere med. Men jeg var meget tilfreds med Zantos arbejde. Det er en fornøjelse at arbejde med ham.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar