onsdag den 14. marts 2012

Hvorfor lige ICE ?

Ice har været indlagt på Universitetshospitalet, fordi han desværre ikke er rask. Han har den sidste 1½ måned haft flere voldsomme  krampeanfald, hvor man ikke kan komme i kontakt med ham. Ice har fået undersøgt sit nervesystem og alt var ok. Han har fået taget blodprøver,hvor de har tjekket for forskellige organlidelser. Disse prøver var også fine. Han fik taget en rygmarvsprøve  og her var alt ok. Ice fik ligeledes en MR- scanning, for at udelukke en tumor og her er intet påvist. Man må så konstaterer at Ice desværre lider af epilepsi, og er hårdt ramt. 
Det er jeg frygtelig ked af. Jeg holder fantastisk meget af Ice. Han er bare så sød, og træningsmæssigt er jeg da også noget langt med ham. Men det er ikke ukompliceret, at have en syg hund. Anfaldene tager hårdt på ham. Både under og efter anfaldene. Det skaber ligeledes meget uro i hundeflokken, og Ice skal lukkes for sig, hver eneste gang jeg lige forlader flokken i bare et par minutter. De har i forvejen altid været adskilt, når jeg er på job, men nu tager jeg slet ingen chancer, da de andre hunde reagerer kraftig på, at han får anfald. Anfaldene kommer ofte om natten , men de kan også forekomme om dagen.  
Jeg skal sørge for, han ikke kan komme til skade, når han får krampeanfald. Det er næsten som at få et lille barn ind i huset, hvor man hele tiden skal passe på. Og jeg må sige, at det både kan være opslidende og til tider stressende for vores familie.
Epilepsi er en' af de hyppigst forekommende hjernelidelser hos mennesker og hunde. (Jeg har i mange år arbejdet med mennesker der lider af epilepsi , og har en del kendskab til det)
Sygdommen viser sig ofte som kramper, og i alvorlige tilfælde kan det være så vanskeligt at behandle sygdommen, at man må aflive hunden. Det anslås, at ca. 1% af alle hunde har epilepsi, men i racer hvor epilepsi er arvelig, er forekomsten en del højere.
Til behandling af epilepsi hos hunde benyttes i dag hovedsageligt to præparater, som er blandt de første lægemidler, de blev brugt til behandling af epilepsi af mennesker. Selvom disse præparater generelt tåles af hunde, er der også påvist bivirkninger, som kan være alvorlige.

Derfor har jeg sagt ja til, at Ice skal deltage i en projekt, hvor man skal afprøve ny medicin, som gerne skulle være mere humant, og målet er at opnå en god kontrol af anfaldene, og med færre bivirkninger.
Projektet forløber i et år, hvor Ice skal til undersøgelser på Universitetshospitalet.
Hvis der opstår komplikationer med Ice i form af for mange anfald eller bivirkninger, tager  jeg efter aftale Ice ud af projektet. Jeg er kun interesseret i, at han får et godt liv.
Ice er købt med henblik på, at han skulle have et  godt hyrdeliv og være min konkurrencehund. Og jeg havde jo også håbet på, at han skulle blive min nye avlshund. Avlshund bliver han selvfølgelig ikke. 
Hyrdehund og konkurrencehund - ja der må jeg se tiden an. Hvis medicinen virker, er det jo godt.
Kommer den ikke til at fungere for Ice, og han stadig har mange anfald hver måned, så bliver det jo ikke et godt hundeliv for Ice.
Ja - så vil jeg sige tak for den tid vi fik sammen.
 

1 kommentar:

  1. Det var vel nok trist læsning, øv, hvor er det ærgerligt at Ice er blevet ramt af epilepsi:o(

    Jeg ved alt om hvor opslidende det er at have en hund med epilepsi, jeg havde en stor blanding med epilepsi, hun blev knap 15 år og havde epilepsi over halvdelen af sit liv. Hun fik Fenemal og det gav ingen bivirkninger på hende, men gjorde at hun sjældnere fik anfald og de var knap så voldsomme.

    Jeg håber for Ice og dig at han kan få et godt og langt liv med den medicin han skal have, det har I fortjent.

    Knus og kærlige tanker
    Vicky

    SvarSlet