fredag den 22. januar 2010

Eftersøgningsopgave. Zanto på slangesøg

Jeg var på en meget speciel Eftersøgningsopgave i dag. Jeg blev ringet op at en kvinde, som fortalte at hendes datters kvælerslange på ca. 1 meter, havde forladt sit bur. Datteren havde glemt at lukke buret. Hun havde kontaktet Eftersøgningstjenesten, som havde henvist til et par hundeførere, der evt. kunne hjælpe hende. Det var så Zanto og jeg der endte med, at få opgaven. Jeg ved ikke lige hvor begejstret jeg var, men lidt spændende var det jo. Da vi ankom, gik jeg først rundt med kunden i hendes hus, så jeg kunne danne mig et indblik i, hvor jeg skulle få Zanto til at søge. En slange kan komme igennem meget smalle sprækker, og den vil for det meste søge hen et sted, hvor der er varmt og mørkt. Der hvor slangen havde sit terrarie, var der en indbygget reol i væggen. Der var faktisk en lille sprække i siden, og her var der mulighed for slangen, at komme igennem. Slangen havde været forsvundet i ca. en måneds tid, men den kan faktisk godt leve uden mad et par måneder. Slangen hed forøvrigt PLET. Jeg havde vist mest lyst til, at stikke hovedet i huset, og kalde på den, og dermed konstatere, at den nok havde forladt hjemmet. Nej - jeg havde besluttet mig for, at fandt vi slangen, ville jeg måske tage fat i den. Den kunne jo ikke bide, havde jeg fået afvide. Nå, men jeg hentede Zanto, og fik ham til at undersøge værelset. Han var grundig, og søgte både nede i gulvplan, men også i bordplan. Det er utroligt svært, at lave et søg indendørs. Der er fært overalt. Der var katte i huset, som efter aftale, var lukket væk. Men ingen tvivl om, at Zanto vidste de var der. Zanto var meget interesseret i den indbygget reolen. Den blev undersøgt i alle leder og kanter. Vi gik videre til et par andre værelser, men det interesserede ikke Zanto. Vi vendte tilbage til slangerummet, og Zanto viste igen meget interesse for reolen. Men vi kunne jo ikke komme ind bag ved reolen, da den var sat fast til væggen. Manden i huset blev tilkaldt, og han hentede det værktøj der skulle til, for at man kunne komme ind bag ved reolen. Vi var da noget spændte, da noget af reolen blev taget væk. Ingen tvivl om, at Zanto var på rette spor. Der lå ret meget slangeham. Men her var der desværre også mulighed for, at den kunne gemme sig i alt den isolering, som var bag ved reolen. Hulrummet førte videre ind til flere gemmesteder, og der kunne Zanto ikke komme frem. Der blev opsat en slangefælde bag reolen, og de ville så på et senere tidspunt fjerne resten af reolen, så man bedre kunne komme til. Men jeg synes nu Zanto havde løst opgaven, selvom slangen ikke lige blev fundet den dag. Men jeg er sikke på, slangen nok skal komme til, at se dagens lys. :). Familien var meget tilfreds med Zantos indsats.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar