mandag den 28. november 2011

Zanto - En Border Collie der har det hele

I går søndag, hvor det var stormvejr, havde jeg besluttet, at Zanto skulle ud og gå spor. Det er ikke så tit jeg får trænet sporarbejdet, men Zanto er altid meget stabil på sporet, uanset hvor langt tid der går imellem træningspassene.  Men jeg fik lagt et spor med forskellige vinkler og 5 genstande på. Jeg lagde sporet således, at Zanto skulle gå i medvind, kraftig sidevind og modvind. Han gik super koncentreret, og på trods af den kraftige blæst, ja så gik han lige i sporet. 
Det fik mig til at tænke på, hvor alsidig Zanto faktisk er. Jeg har trænet ham i så mange forskellige discipliner, og han er sgu ret god til det meste. De viser hans resultater i hvert fald. (ja, ind imellem på man ha' lov at prale lidt :))

 DANMARKSMESTER Eliteklassen DcH 2009
                                                 Sjællandsmester Eliteklassen DcH 2009
 Nr. 3 ved Eliteturneringen DcH 2009
Hyrdeprøve1 2007
Sjællandsmester i Eliteklassen DcH 2007
Lydighedschampion 2006
Klubmester i Border Collie klubben i LP3 2006
Årets Border Collie i LP3 2006
Tildelt Vandrepokalen I ELITEKLASSEN fra DcH p.g.a flest vundne Sjællandsmestreskaber i samarbejde med Asser 2011

Og så er Zanto med i EFTERSØGNINGSTJENESTEN i DcH, hvor vi har været på ret mange opgaver.
Han er super til sit søgearbejde. Han har ingen problemer med at finde små ting som f.eks høreapparater, som har være lagt ud i arealet i flere dage. Og han tager de ting han finder, med en stor forsigtighed. Briller og andre skrøbelige ting, kommer han med uden en skramme.

Zanto elsker at hyrde på fårene. Det er så den disciplin, som han nok er trænet mindst i. Men jeg er ikke i tvivl om, at ved mere hyrdearbejde, kan Zanto blive meget bedre. Han er super til at arbejde i stalden. Han er stille og rolig, og stresser ikke fårene på trods af et lille arbejdsområde. 

Her kommer lige lidt filmklip om Zanto.
Det første klip er fra Dyrskuet i Roskilde, hvor Zanto skal lave en lugtdiskriminering. Publikum berører flere trægenstande, og jeg lægger så en trægenstand, som jeg har berørt, ud blandt de andre genstande. Den skal Zanto finde.  



På dette klip laver Zanto stå - sid og dæk i løb. Ikke helt perfekt, men læg mærke til den glæde han har :) 


Dette klip viser, hvor super Zanto er med sin næse. 


 
Det sidste klip er en optagelse med  Zanto, hvor han laver lydighedsrundering. Zanto's løbearbejde er bygget op således at, naturen virker som "trækker". Og det er ganske sandt. :D

 
Min Super hund - Zanto :)
Han har bare så mange gode egenskaber.

Nye klip i løbet af ugen!





 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar