fredag den 16. april 2010

Høreapparatekspert SANDT ELLER FALSK

Er det sandt, at Zanto kan finde et tabt høreapparet? På poten af Zanto, har jeg placeret et høreapparat. Det fylder ikke meget. Apparaterne har være gemt i arealet i 3 døgn.
Zanto på vej hjem, med et apparat i munden. Her må ikke tygges, for så er der ikke meget høreapparat tilbage. Og de er meget kostbare.
Her har Zanto lokaliseret den ene apparat ud af 3 udlagte.
Jeg synes jo, at det er fantastisk, at det kan lade sig gøre, at en hundenæse kan finde så lille en ting. Men selvfølgelig med 220 millioner lugteceller, så kan meget lade sig gøre.
Jeg synes jo jeg har en fantastisk hund i min Border Collie Zanto. Han er meget energisk, vedholdende, yderst fornuftig i både sit søgearbejde, men bestemt også i sin måde at håndtere fårene på, når han hyrder. Han er altid klar til, at lære nye ting.
I gennem længere tid, er Zanto trænet på, at finde bitte små genstande, som er placeret i et areal. Jeg vil godt stå inde for, at han er blevet ekspert i at finde høreapparater, som er gemt i et areal.
I dag har han været ude på et græsareal, hvor jeg havde placeret 3 små apparater i en størrelse af 60 x50 skridt. Her er det kunsten at lære hunden, at den ikke bare skal styrte rundt i arealet, men foretage et stille og roligt søgearbejde. Ellers kan det ikke lade sig gøre, at finde så små genstande. Så svaret er SANDT

Ingen kommentarer:

Send en kommentar